Home    >    informatie    >    Blog

Blog

Trek je wandelschoenen aan!

Wandelen is hot. Even weg van de drukte van alledag, je gedachten verzetten en genieten van al het moois in de buitenlucht. Niet zo gek dus dat er steeds meer mensen de wandelschoenen aantrekken. Naast recreatief wandelen, zijn er voor de fanatieke wandelaar vele uitdagende tochten en andere evenementen georganiseerd. Natuurlijk wil je optimaal kunnen genieten van het lopen, zonder blessures en andere vervelende kwaaltjes. Een goede uitrusting is dan ook een must. Carla geeft je tips om je op weg te helpen.
 
Soorten schoenen
Wandelen begint bij een goede schoen. Wandelschoenen zijn er in vele soorten en maten. Het is dan ook belangrijk vooraf te bedenken waarvoor je ze gaat gebruiken. Is het voor lange afstanden in Nederland, voor een dagelijkse korte wandeling met de hond of kies je ervoor de bergen in te trekken? Een lichtgewicht wandelschoen is vaak al goed voor alledag, maar wanneer je een hogere belasting tegemoet gaat, kun je in veel gevallen toch beter gaan voor een zwaardere schoen.
 
Laag of hoog
Heb je last van zwakke enkels, dan ben je geholpen met een hoger model. Deze sluiten om de enkel, wat meer stabiliteit geeft tijdens het wandelen. Ook als je in de bergen gaat lopen, is eenhoog model aan te raden. Lage schoenen zijn luchtiger en uitermate geschikt voor vlak terrein.
 
Pasvorm
Niemand heeft links en rechts exact dezelfde voeten. Een maatverschil in lengte of breedte is dan ook niet vreemd. Het is wel belangrijk goed naar de voetvorm te kijken en links-rechts verschillen op te merken, zodat de pasvorm van de schoen past bij je voeten. Door hierop te letten tijdens het aanschaffen van je nieuwe wandelschoenen, kun je jezelf een hoop leed in de vorm van blaren, verkleurde nagels en vervelende drukplekken besparen.
 
Gore-Tex of leder
Op onze wandelafdeling krijg ik vaak de vraag of het beter is om te kiezen voor een lederen binnenvoering, of juist een Gore-Tex membraan met waterdichte eigenschappen. Leer ventileert goed en wordt soms als minder warm ervaren. Daarnaast kun je de schoenen met ledervet waterdicht maken. Het Gore-Tex membraan zit tussen de voering en het buitenleer in en zorgt ervoor dat transpiratievocht wordt afgedreven, zonder dat er water van buitenaf in de schoen kan dringen. Dit type schoen is meestal licht in gewicht. Echter zal je ook schoenen voorzien van Gore-Tex van buiten moeten behandelen op de schoen in optimale conditie te houden.
 
Er zijn dus tal van keuzemogelijkheden en opties. Neem daarom de tijd bij het aanschaffen van nieuwe wandelschoenen. Het zou zonde zijn als je wandelplezier wordt verstoord door de verkeerde schoen. Daarnaast adviseer ik je graag over welk type wandelsok het beste bij je activiteiten past. Zo weet je zeker dat je een zomer vol wandelplezier tegemoet gaat!
 
Tot ziens op onze wandelafdeling!
 
Carla

Plaats een reactie

 
 
 
 

Maak je voeten zomer-klaar met onze tips!

Nu de zon zich steeds vaker laat zien en je je verheugt op lange zomeravonden in je lievelingsjurk, is het tijd om je voeten eens extra te verwennen. Met de juiste sandalen en verzorgde voeten kom je ook met warm weer goed voor de dag en ben jij er klaar voor. Laat de zomer maar komen!
 
Laat je huid tot rust komen met een lauwwarm voetenbadje. Voor een verzorgend en verfrissend effect kun je enkele druppels ‘Refreshing Footbath’  van HFL Laboratories toevoegen. Het reinigt de huid van de voet en heeft een antibacteriële werking.
 
Wanneer je voeten heerlijk fris zijn, is het tijd om ze goed te scrubben, bijvoorbeeld met de ‘Sparkling Scrub’. Hiermee verwijder je de dode huidcellen die je huid ruw maken. Als je de scrub met ronde bewegingen aanbrengt, masseer je bovendien je voeten en dat heeft een positieve uitwerking op je doorbloeding!
 
Na een stevige scrubbeurt kun je het eventuele eelt verwijderen met een vijl. Gebruik bij een voetvijl eerst de ruwe kant en daarna de fijne kant. De gelige gloed van het eelt verdwijnt en de kans op kloven en barstjes in het ruwe, dikke eelt wordt verkleind. Als je klaar bent met de vijl, kun je je voeten nogmaals onderdompelen in lauwwarm water om ze daarna goed af te drogen met een handdoek. Vergeet niet om tussen je tenen te drogen.
 
Door het weken in het voetbad, zijn je teennagels minder hard en beter te knippen. Knip nagels altijd recht af en niet te kort, zodat ze niet kunnen gaan ingroeien.
 
Een verwenmomentje voor je voeten kan natuurlijk niet zonder een fijne crème. Speciaal voor de warme dagen is er de ‘Fresh Legs’ crème van HFL Laboratories. Dit product zorgt niet alleen voor een zachte, verzorgde huid, maar ook voor verkoeling. Ideaal voor de zomermaanden. En je hoeft je niet te beperken tot je voeten: gun je benen ook een frisse boost.
 
Je voeten zijn nu poezelig zacht en klaar om te stralen in trendy sandalen onder je strandjurk. Om nog iets vrolijker voor de dag te komen, kun je je teennagels voorzien van een nagellak in je favoriete kleur. Laat ze opvallen en match ze bij je outfit, of ga voor een neutrale tint. Voor het opdoen van de nagellak, kun je het beste je nagels even vetvrij maken met nagellakremover. Zo hecht de nagellak beter en kun je bovendien nog langer van je goedverzorgde voeten genieten!
 
Babette

Plaats een reactie

 
 
 
 

Hardlopen

De hardloopsport is populair. Het is gezond, je zit niet vast aan tijden of een vaste plek en je bent in de buitenlucht. De sport is voor velen ideaal in te passen binnen de drukke leefstijl die vandaag de dag aan de orde is. Maar in de praktijk zien we helaas geregeld mensen die een blessure hebben gelopen.
 
De meeste blessures ontstaan aan de knie, scheenbenen, achillespees of voet en worden veroorzaakt door de steeds herhaalde loopbeweging, waardoor overbelasting ontstaat. Het is een vrij logisch gevolg, want bij iedere landing van de voet op de grond, belast een hardloper het lichaam met 2 tot 3 keer het lichaamsgewicht. Het is dan ook belangrijk, als je begint met hardlopen, met een aantal zaken rekening te houden. Zo kun je een blessure voor zijn.
 

Draag goede hardloopschoenen.

Laat je adviseren over de juiste pasvorm en het type schoen. Wanneer je loopstijl wordt bekeken, kan beoordeeld worden of je meer op je hiel of op je voorvoet landt. Als je op je hiel landt, is schokdemping van de schoen erg belangrijk. Ook is de stand van je voet bij deze loopvorm goed om nader te bekijken, zodat de voet gestuurd kan worden in een neutrale stand.
Bij het landen op je voorvoet, nemen de spieren van je voet een groot deel van deze techniek op zich. Het kan dan voordelig zijn om je voeten te trainen, zodat je voeten deze belasting kunnen blijven verdragen.
 

Gebruik een trainingsschema

Zorg dat je niet te hard van stapel loopt, maar je trainingen opbouwt. Je lichaam moet wennen aan de belasting en zich tussen de trainingen door kunnen herstellen. Daarnaast helpt een schema je op een juiste manier aan  je uithoudingsvermogen te werken. De meeste loopschema’s maken gebruik van duurlopen in combinatie met intervaltrainingen. Op deze manier bouw je conditie op en kun je stap voor stap langere afstanden achter elkaar lopen. Let er ook op, dat je naast de tijd die voor je training staat, nog 5-10 minuten uittrekt voor het warmlopen en de cooling down.
 

Bewaak je tempo

Het is verleidelijk om hard te gaan lopen, maar dat zal je, zeker in het begin, niet lang volhouden. Als je te hard loopt, liggen blessures ook eerder op de loer. Ga op zoek naar een prettig looptempo en hou in je achterhoofd dat je wanneer je een duurloop training volgt, je nog moet kunnen praten zonder buiten adem te zijn. Bij een intervaltraining is het de bedoeling dat je tempo tijdens de loopfases hoger ligt en mag je dus een tandje extra geven. Als je hierin meer inzicht wilt hebben, is het handig een hartslagmeter aan te schaffen. Zo kun je je hartslag, en dus de intensiteit van je training, bewaken.
 
Voel je ondanks deze adviezen tijdens of na een training je spieren trekken, hou je lichaam dan in acht. Loop niet door de pijn of stijfheid heen. Meestal komt de pijn namelijk terug na de nieuwe training en neemt de schade die de blessure veroorzaakt, snel toe. Train wanneer nodig minder zwaar of ga terug in frequentie.
 
Wil je beginnen en heb je een vraag over hardlopen? Of blijf je klachten houden? Maak een afspraak voor een persoonlijk advies. We helpen je graag een stapje dichterbij je doel!
 
Yannick & Jessica
Team podotherapie

Plaats een reactie

 
 
 
 

Trend uitgelicht: Klittenband

De sneaker is de laatste jaren enorm populair geworden en is niet meer uit het modebeeld weg te denken. Ze zijn er in allerlei kleuren, stijlen en vormen. Gedurfd met aparte vormen en luxe materialen, of ingetogen en luchtig uit canvas of glad leer gemaakt.  Waar eerst alleen jongeren zich door deze trend liet inpakken, dragen de oudere generaties ook met regelmaat een veterschoen met sportief uiterlijk, en genieten zo van het comfort van deze schoenen.
 
Gympen zoals we deze kennen, komen ook dit voorjaar veelvuldig terug. Wil  je opvallen, kies je nu niet voor de vertrouwde veters, maar voor klittenband. Ik hoor je denken: “Klittenband?, dat droeg ik vroeger bij de gym!”
 
Klittenband, en dan vooral de schoenen met drie banden, is een groot item in het modebeeld. Ze zijn er in diverse uitvoeringen, voor dames en heren. Met een ronde neus of een meer spits toelopend model. In wit en zwart. In pastels. En in mooie leer- en suède materialen.
 
Het is een stoere stijl, geïnspireerd op de urban lifestyle: het buiten zijn op straat. Trendy, comfortabel en draagbaar. Combineer ze met casual kleding of experimenteer met andere stijlen en creëer zo jouw eigen look.
 
De klittenband sneaker is hot. Je houd ervan of je vind het helemaal niets. Maar één ding is zeker: het zit als gegoten!
 
Nieuwsgierig naar ons aanbod? Breng een bezoekje aan onze winkel en ik laat je graag alle ins en outs zien. De koffie staat klaar!
 
Erica
Schoenconsulent

Plaats een reactie

 
 
 
 

Goedverzorgde herenschoenen

Regelmatig worden er herenschoenen ter reparatie aangeboden. Vaak zijn de zolen en hakken versleten en de meesten kunnen ook wel een poetsbeurt gebruiken. Als ik zo’n paar schoenen op mijn rek zie staan, kan ik haast niet wachten ze een flinke opknapbeurt te geven. Het is mijn vak om handwerk te leveren en na de reparatie zien de schoenen er weer als nieuw uit. De gebruiker kan zijn favoriete schoenen dan weer met plezier dragen!
 
Maar voordat de klant de schoenen kan komen ophalen, moet er wel het een en ander aan gebeuren. Eerst controleer ik de schoenen op slijtage en andere mankementen. Daarna zoek ik naar de juiste materialen om de reparatie te voltooien. Ik lever graag kwaliteit en ik ben dan ook trots dat we lid zijn van het Nederlands Schoenmakers Gilde. Hierdoor heb ik toegang tot de originele materialen van merken als Van Lier, Van Bommel en Greve. Daarnaast zet ik met regelmaat de lederen zolen van Johann Rendenbach jr. uit Duitsland. De natuurlijke looiwijze van het leer zorgt voor een duurzaam, slijtvast en comfortabel product.
 
De reparatie begint door de oude hakken en zolen te verwijderen en de oppervlakten recht te maken. Soms is het nodig de hakken deels opnieuw op te bouwen, wanneer de oude hakken zo ver zijn weggelopen dat het materiaal onder de rubberen top-hak is weggesleten. Indien nodig wordt ook de kurken laag van de zool hersteld, waarbij ik rekening hou met het voetzoolpatroon wat de gebruiker al in de schoen heeft gelopen. Het aanvullen van de tussenlaag zorgt voor een prettiger draagcomfort.
 
Wanneer de basis goed is, worden alle delen meerdere malen in de lijm gelegd en laat ik alles rustig drogen. De wachttijd is belangrijk om te hanteren, voor een optimaal resultaat. Als de nieuwe onderdelen op de schoen geplakt zijn, worden ze geperst. Dit gebeurt op een leest met behulp van speciale luchtkussens. De lucht wordt uit de lijmlaag gehaald, waardoor de materialen een optimale hechting verkrijgen. Daarna kan ik ze gaan afwerken. Dit gebeurt aan de schuurmachine. Eerst met de grove band en later volgt een behandeling met de fijne band voor een strakke afwerking. De zoolrand wordt afgewerkt met behulp van een scherp schrooimes.
 
De zolen en hakken gaan daarna deels in de beits, zodat de randen mooi doorlopen in het kleurbeleid van de schoen. Om de schoenen netjes af te leveren aan de gebruiker, worden de schoenen voorzien van een korte verzorgingsbehandeling. Bij nubuck en suède schoenen maak ik het leder zoveel mogelijk schoon met een blokje of borstel en een lederen schoen wordt gepoetst in de juiste kleur.
 
Dan zijn ze echt af en sta ik te popelen ze aan de gebruiker te retourneren, zodat ze hopelijk weer vele kilometers met plezier mogen maken. Schoenreparatie, een ambacht. Mijn vak, mijn passie!
 
Wesley

Plaats een reactie

 
 
 
 

Een ingegroeide nagel, wat nu?

Wie ooit een ingegroeide nagel heeft gehad weet hoeveel pijn dit doet. Zelfs een laken op je teen is dan al teveel. 
In de praktijk kom ik dit probleem regelmatig tegen. Soms heeft een cliënt een ingroeiende nagel, waardoor de nagelwal nog niet is beschadigd maar de nagel al wel stevig druk geeft wat pijnlijk kan zijn.

In andere gevallen is de nagel echt al in de huid gegroeid. Gelukkig is er voor dit vervelende probleem een oplossing. Ik kan de nagel vrijleggen zodat die niet meer kan drukken tegen de pijnlijke plek.

Om ervoor te zorgen dat de nagel niet weer gaat ingroeien, kan een nagelbeugel helpen. De beugel zorgt ervoor dat de nagel minder rond groeit en dus ook minder druk geeft.
Ook kan er een gaasje onder de nagel worden geplaatst om de huid te beschermen. Dit noemen we tamponeren. 

De oorzaak van ingegroeide nagels ligt vaak aan het niet juist knippen van de nagels. Mijn advies is dan ook om ze niet rond, maar recht af te knippen en de hoekjes eventueel bij te vijlen.
Daarnaast is het belangrijk om de juiste maat schoenen te dragen, zodat de schoen niet op de teen kan drukken. 

Ik zie je graag in de salon voor een advies op maat.
Of natuurlijk gewoon voor een fijne behandeling.

Femke
Medisch Pedicure

Plaats een reactie